Vanliga frågor

Hur fungerar det med RUT?


När du köper en av våra tjänster till ditt hem så betalar du summan efter RUT-avdraget. Hanteringen av RUT tar vi hand om, vi behöver bara ditt personnummer vid bokningstillfället. Beställaren ansvarar själv för att ta reda på om RUT är applicerbart. Skulle vi få avslag från Skatteverket faktureras den resterande summan till beställaren i efterhand. Läs mer om RUT-avdraget här.




Hur avbokar jag en bokning?


Vi vill inte låsa upp våra kunder och har därför ingen bindningstid, däremot behöver vi få ev avbokningar senast 3 dagar (72 timmar) inför det planerade besöket. Sen avbokning debiteras med minst 2 timmar av det planerade arbetets timkostnad (efter RUT) eller 30 % av totalbeloppet. Detta är nödvändigt för att vi ska klara av att betala vår personal skälig lön i enlighet med vad vi tror på och utlovar oss att vara: Ett servicebolag med bra personalvillkor. Vi hoppas och tror att våra kunder förstår varför detta är viktigt.
Avbokningen sker skriftligen via mejl till info@sysslapyssla.se




Vid hemstädning, behöver jag ha något städmaterial hemma?


Vid återkommande hemstäd står vi för samtliga rengöringsprodukter, städdukar och svampar som vi behöver för att kunna göra ett professionellt städjobb i ditt hem. Du behöver däremot tillhandahålla med en fungerande dammsugare med plats i dammsugarpåsen, samt en ren mopp (gärna platt) och skurhink. På så vis kan vi transportera oss kollektivt och vara mer miljövänliga tillsammans. Vid storstäd, flyttstäd och fönsterputs står vi för allt nödvändigt städmaterial som behövs för att göra ditt hem skinande rent, inklusive stege. Har någon i hemmet allergier för vissa rengöringsmedel så prata gärna med oss så hittar vi gemensamt en lösning som fungerar.




Kan jag vara hemma vid ert besök?


Städning
Ja absolut, men vi kan tänka oss att njutningen av att komma hem till ett nystädat hem är större än att se oss städa det. Förstås finns det undantag då du som beställare behöver vara hemma av olika anledningar och det går jättebra!
Fixare Absolut, beroende på vad som ska fixas kan det vara en fördel att ni är hemma för att kunna instruera hur ni vill ha det.




Hur går nyckelhanteringen till vid återkommande hemstäd?


Vid första städtillfället är det alltid bäst om du som kund är hemma och öppnar upp och ger oss en snabb genomgång av ditt hem samt informerar oss om det är något särskilt vi behöver vara extra försiktiga med eller tänka på. Inför upprepade städtillfällen så som vid återkommande hemstäd så är det allra bäst om du som har kodlås kan ta fram en personlig kod för vår städpersonal. För dig som har ett vanligt nyckellås tar vi fram en nyckelkvittens som signeras av dig som kund samt den representant/städerska från Syssla Pyssla som i första hand kommer att städa i ditt hem. Nyckeln/-arna markeras sedan av oss med ditt kundnummer - obs ej med namn eller adress. Informationen bakom kundnumret kommer endast administrationen på Syssla Pyssla åt, samt den städerska som är utsedd att sköta om ditt hem.




Vad händer om jag som kunde inte är nöjd efter ert besök?


Vi lämnar kvalitetsgaranti på alla våra tjänster. Det innebär att om du inte skulle vara nöjd så vidtar vi alla åtgärder och gör vårt bästa för att vi ska förtjäna din tillit igen. Kontakta oss omgående om du upptäcker en brist. Skriv till oss på: info@sysslapyssla.se eller ring 0733-37 78 30
Vid flyttstäd har du 5 dagar på dig att besiktiga städet. Skulle något inte kännas bra så hör du av dig direkt och vi åtgärdar snarast möjliga. Observera att kvalitetsgarantin dock slutar gälla i samband med inflytt av möbler mm, så besiktning bör ske innan dess.




Är all er personal försäkrad?


Ja, alla våra medarbetare är försäkrade hos FORA i enlighet med vårt kollektivavtal. Där ingår: Trygghetsförsäkring vid arbetsskada Avtalsgruppsjukförsäkring Avtalspension SAF-LO Försäkring om föräldrapenningtillägg Omställningsförsäkring Tjänstegrupplivförsäkring Vi har även en omfattande ansvarsförsäkring hos IF vid eventuella skador på egendom vid utförandet av våra tjänster.




Är det något förhinder med husdjur?


För oss fungerar det fint att ditt husdjur är närvarande vid vårt besök så länge djuret är tryggt med nya bekantskaper. Vid första städtillfället rekommenderar vi att ni är hemma vid starten för en trygg introduktion. Viktigt att informera oss om det är djur som får gå ut fritt eller måste hållas instängda.




Vid återkommande besök kommer samma person?


Ja, vid abonnemangstjänster är vårt upplägg att du har samma pysslare, förutom vid sjukdom eller semester. Om vi av någon anledning måste byta ut pysslaren hos dig så blir du alltid kontaktad om det i förväg. Vid de här undantagen har du alltid rätt att kostnadsfritt tacka nej till det enskilda städtillfället, utan krav om debitering för sen avbokning.




Vad händer om Syssla Pyssla skulle ha sönder något?


Vi har en ansvarsförsäkring som täcker ev skador som sker vid utförande av våra tjänster. Har du upptäckt en skada, som vi inte redan har uppmärksammat och informerat dig om? Kontakta oss direkt på info@sysslapyssla.se Vi dokumenterar samtliga redan befintliga skador som vi upptäcker vid utförandet av våra tjänster.




Hur lång tid tar det för en flyttstädning?


Vi ser till att vi är tillräckligt många på plats så vi klarar oss under en arbetsdag (motsvarande ca 8 h). Ibland kan det förstås gå snabbare och ibland tar det längre tid, här försöker vi ha bra kommunikation med dig som kund så att det ska gå så smidigt som möjligt.




Begär Syssla Pyssla ut en kreditupplysning vid bokning av ett abonnemang?


Inte som standard, men Syssla Pyssla förbehåller sig rätten att inhämta kreditupplysning om kunden innan avtal om exempelvis abonnemang ingås. Och i så fall görs endast en mindre omfattande kreditupplysning som visar eventuella betalningsanmärkningar och skuldsaldo. Syssla Pyssla äger rätt att mot bakgrund av vad som framgår av kreditupplysningen avböja att ingå avtal med kunden.




Hur hanteras mina personuppgifter?


Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR. Uppgifterna använder vi för att kunna utföra våra tjänster gentemot dig så smidigt som möjligt samt för egen marknadsföring. Vi använder enbart dina personuppgifter för eget syfte. Inga uppgifter säljs, hyrs eller lånas ut till andra ändamål. Läs mer här